Serious Games

Dynamo staat gekend om haar uitgebreide en creatieve game divisie. Ongeacht de situatie of het onderwerp, wij vinden of creëren een spel dat volledig aansluit bij uw organisatie! Deelnemers krijgen zo kennis aangeboden die zij op een leuke manier kunnen verwerken. Bovendien kunnen zij (vaak onbewust) nieuwe vaardigheden op een speelse manier inoefenen.

The Secret Da Vinci Academy

The Secret Da Vinci Academy is een simulatiespel ontwikkeld door Dynamo’s eigen spelafdeling. Het is een simulatiespel met een interactieve debriefing- en reflectieronde. Op een speelse manier beleven deelnemers een waaier aan menselijke reacties door gebeurtenissen zoals frustratie door onduidelijkheid, terughoudendheid of te snelle conclusies nemen, stress door tijdsdruk, kortom het echte bedrijfsleven. Het wordt vaak ingezet om vlotte communicatie en samenwerking in team aan te moedigen. Het kan gespeeld worden door 6 tot 30 spelers waarbij in teams gewerkt wordt.

De kracht van het spel ligt hem vooral in de debriefing waar we de link leggen tussen de gebeurtenissen tijdens het spel, met dingen waarmee we op de werkvloer ook vaak geconfronteerd worden.

  • communicatie-uitdagingen
  • leiderschap en volgerschap
  • samenwerken in team, teams in een organisatie
  • werken via waarden
  • evalueren van anderen

Omwille van het spelaspect werkt The Secret Da Vinci Academy dan ook als excellente katalysator om moeilijke zaken bespreekbaar te maken.

Board games

Les volgen is saai, een spel spelen is plezier. Altijd ‘goesting’ om te leren is het uitgangspunt van onze leergames. Droge materie zoals technische kennis, sociale wetgeving of veiligheidsprocedures en dergelijke wordt al spelenderwijs overgedragen. Deelnemers assimileren zo veel beter wat ze leerden. Mensen met elkaar in contact brengen rond een board game kan ook al een belangrijk deel van een opleiding zijn. Het hectagonale spel is een klassieker bij Dynamo ideaal als opfrisser van kennis en toepasselijk voor alle mogelijke onderwerpen. Het klantenspel is dan weer erg toepasselijk voor de interacties met klanten te bekijken het zijn enkele voorbeelden van Dynamo’s board games.

Outdoor activiteiten

Wij leren overal en in alle omstandigheden. Onze spelontwikkelaars durven verder kijken dan het leslokaal en integreren in onze ontwikkelingstrajecten ook outdoor activiteiten. Willen winnen, en beter samenwerken zijn natuurlijke eigenschappen die we zien ontstaan. Ook in een outdoor activiteit moeten we nadenken, strategieën uitdenken en steeds anticiperen op nieuwe situaties. Leer elkaar beter kennen en ga in ervaringsgericht leren samen op zoek naar oplossingen die werken.

Red Jacket simulatiecentrum

Red Jacket is het leer- en simulatiecentrum van Dynamo. We droppen deelnemers in een reële ervaringsomgeving: het fictieve busbedrijf Red Jacket wordt met allerlei moeilijkheden geconfronteerd en er moeten oplossingen gezocht worden. Allerlei onderwerpen kunnen aan bod komen: cross-functioneel leidinggeven, crisiscommunicatie om staking te vermijden, tegenvallende verkoop, teamwork bij het opzetten van een veranderingsproject, leidinggeven bij moeilijkheden,… De deelnemers passen alles toe wat ze tot nu toe geleerd hebben in voorgaande trainingen. Wanneer de deelnemers niet zelfstandig verder kunnen, voorzien wij hen van bijkomende feedback of input om de zaak terug op gang te krijgen. Er wordt slechts in beperkte mate nieuwe kennis aangereikt. Het inoefenen van vaardigheden en hierover gerichte feedback krijgen staat centraal. Dit kan na afloop gecombineerd worden met een feedback center.

Red Jacket kan eveneens aangepast worden aan uw context. Dit kan bvb van nut zijn om de managers voor te bereiden op een verandering die eraan zit te komen in uw bedrijf, of om hun situaties reëler over te doen komen.

Rekruteringsspel

Is rekrutering een spel? Vertrekkend van het bestaande proces bepalen we de indicatoren. Het spelconcept wordt uitgedokterd met daarin elementen over competenties en attitude. Het belangrijkste doel is de selectie of assessment van medewerkers. Tijdens het spelen vallen de maskers af en tonen de deelnemers wie ze echt zijn. Selecteren wordt concreter, eenvoudiger en doelgerichter.

Rediscovery map

Beeld je in dat een groep mensen zich verzamelt rond een tekening om de visie, missie en waarden van je bedrijf toe te lichten. Via deze tekening, zoals de geschilderde taferelen van Pieter Brueghel, herontdekken ze waar de CEO naartoe wil. Verhelderend en verrassend en uitstekend geschikt voor allerlei onderwerpen zoals change management, introducties, branding, veiligheidsprocedures,…