Meetings en vergaderingen geven zelden voldoening. Belangrijke discussiepunten blijven onbeslist, niet alles wordt besproken, er worden halve oplossingen gesuggereerd, niet iedereen participeert en het gedrag van sommige mensen is bijzonder storend. Meestal nemen de meetings veel te veel tijd in beslag door een gebrek aan structuur. Nu hebben we nog een extra factor waar we rekening moeten mee houden.
Online meetings zijn we nog helemaal niet gewoon. We zijn er met de coronacrisis ingeworpen en hebben al doende geleerd om online te vergaderen op basis van een buikgevoel. Nu we ontdekken dat er naast de uitdagingen ook heelwat voordelen bestaan is het tijd om het online vergaderen te professionaliseren. Waar liggen de uitdagingen? Wat kan ik anders of beter doen? Welke structuur kan ik volgen zonder hierbij terug naar de oude stijl van het probleemgericht vergaderen te gaan? Welke structuur sluit aan bij een meer agile manier van werken?
“Probleemgericht vergaderen” heeft zijn dienst bewezen en is niet meer geschikt voor de complexiteit van ons werk en de huidige manier van samenwerken.
Er zijn 3 soorten competenties nodig voor online vergaderen: technische en communicatieve vaardigheden maar bvb. ook de vaardigheid om goed te structureren en te plannen. Een werkvergadering of projectoverleg kan online niet op dezelfde manier verlopen. Dat is duidelijk. Er zijn technische hulpmiddelen voor nodig. Enerzijds het medium waarin je elkaar ontmoet en je elkaar ziet en hoort: Teams, Google Meet of Zoom zijn hier goede voorbeelden van. Anderzijds is er een digitaal whiteboard om ideeën te visualiseren zoals Mural en Miro.
Over communicatie is al veel gesproken. Laten we het eenvoudig maken door de kortste communicatietraining ter wereld aan te bieden. Maar daarmee heb je nog geen gezonde vergaderstijl. Daar is een doordacht vergadermodel voor nodig.
Het FEARED-vergadermodel helpt om boven tafel te krijgen wat boven tafel moet komen zonder het probleem van emotionele obstakels, kibbelen en inefficiënte vergaderingen. Daarnaast bieden we een rits aan creatieve werkvormen aan die allemaal hetzelfde gemeen hebben: ze zijn laagdrempelig, onmiddellijk toepasbaar, ze hebben een ‘fun’-factor, ze houden de betrokkenheid hoog en houden de energie in een groep. Ze helpen bij het maken van de juiste keuzes.
‘Praktisch toepasbaar en oplossingsgericht’ is de leidraad doorheen deze workshop. Verder wordt ze doorspekt met tips hoe je op een succesvolle manier een overleg faciliteert en deelnemers in beweging krijgt. Wat werkt en wat werkt niet? Je ondervindt het in de praktijk door ook zelf de technieken te gebruiken.
Wij richten ons met deze opleiding naar iedereen die binnen zijn/haar team online wilt vergaderen of overleggen en op een efficiënte manier een echte dialoog wilt krijgen. Dat kunnen leidinggevenden/coördinatoren zowel als projectleiders, begeleiders, aankoop-, verkoop-, kwaliteits-, marketing-, communicatie- als ICT-verantwoordelijken zijn.
Vooraf volgen deelnemers een zelfstudiemodule op hun eigen tempo. Ieders vragen en reacties worden gedeeld op een online whiteboard. We blijven niet stilstaan bij de theorie maar oefenen de werkvormen ook in tijdens de live online workshop.
Ben je geïnteresseerd in dit traject maar eerder in een maattraject, stuur gerust een bericht naar info@dynamo.be
Wil je nu inschrijven? Kalender