Een organisatie is complex, de omgeving verandert steeds sneller en dat heeft een invloed op hoe we onszelf organiseren. Een organisatieopstelling is een snelle en innovatieve manier om een inzicht te krijgen in de systemische samengang en de onderstromen van een organisatiesysteem. Het laat steeds zien wat er in een bedrijf speelt en hoe de relaties zijn. Hoe liggen de verhoudingen tussen de verschillende betrokkenen: eigenaar, leidinggevenden, personeel, klanten, leveranciers? Maar ook abstracte begrippen zoals onze toekomst, de missie, felle concurrentie. Een opstelling start steeds met een vraag van de klant en kan een antwoord bieden op een universele vraag zoals: “welk potentieel is er nog niet benut in het systeem?”
Antwoorden op organisatiegerichte vragen zoals:
Antwoorden op individuele vragen zoals:
Geschikt voor grote groepen – 8 tot 40 personen
Afhankelijk van de aard van de vragen zetten we professionele representanten (personen) in die van buiten de organisatie komen omwille van hun ervaring en neutraliteit. Zij zijn het werkinstrument van de facilitator om de vraag van de klant zichtbaar te maken.
Organisatieopstelling is een erg bruikbare methode voor grote groepen kijkers.